CARMEN SMITH

Water Glances / Miradas de agua

Carmen Smith

Water Glances / Miradas de Agua

(Jacksonville, Florida, EE. UU.)

She moved to South Florida in 2008 after she earned a BFA from Virginia Commonwealth University School of the Arts (Richmond, VA), where she was granted the Academic and Creative Excellence Award. She started to exhibit in 2016. So far, she has participated in more than 15 juried shows, receiving the Merit Certificate in both 2017 and 2018 editions of the Annual “Paint Me Miami” Art Competition. She has been part of several group exhibition such as “The Portfolio Review Series”, Coral Gables Museum (Miami, 2019) and “Everything Old Is New Again”, Superfine! NYC Art Fair Curated Gallery (New York, 2017). In 2021, she held a solo exhibition, “Night Swimming”, at Second Street Gallery (Charlottesville, VA).

Carmen Smith’s paintings represent solitary scenes where architecture has a predominant role. The artist focuses on areas that are neither strictly outside nor inside the houses and condominiums. These recreation areas replicate the goodness of natural environments. They are, in a way, nature’s substitutes and usually include gardens and swimming pools. For Bachelard, the lake constituted the “eye of the world,” a place that reflects the sky and where the earth could see itself. Then, the “waterhole” is a substantial part of the archetypal natural landscape that the urban recreation area imitates. Smith’s synthetic language ―amid the company of Edward Hopper and Alex Katz, among other American artists― creates almost abstract planes in which perspective triggers intense clashes of light and shadow. The almost electric tones underline the enigmatic atmosphere of these images. Although for Bachelard, the water in the pools had lost its connection with the telluric forces, the urban waterholes, aesthetically re-signified in Smith’s work acquire symbolic potential.

Katherine Chacón

Se mudó al sur de Florida en 2008 después de obtener un BFA de la Escuela de Artes de la Universidad Virginia Commonwealth (Richmond, VA), donde recibió el Premio a la Excelencia Académica y Creativa. Comenzó a exhibir en 2016. Hasta el momento ha participado en más de 15 salones de arte, recibiendo el Certificado al Mérito en las ediciones de 2017 y 2018 de la Annual “Paint Me Miami” Art Competition. Ha formado parte de varias exposiciones colectivas como “The Portfolio Review Series” (Coral Gables Museum, 2019) y “Everything Old Is New Again”, Superfine! NYC Art Fair Curated Gallery (Nueva York, 2017). En 2021 realizó una exposición individual, “Night Swimming”, en Second Street Gallery (Charlottesville, VA).

Las pinturas de Carmen Smith representan escenas solitarias donde la arquitectura adquiere un papel preponderante. La artista se concentra en áreas que no son propiamente exteriores, pero que tampoco forman parte del interior de las casas o condominios donde comúnmente son emplazadas. Estas zonas intermedias recrean las bondades de los entornos naturales. Son, en cierta forma, sus sucedáneos, por lo que suelen incluir jardines y piscinas. Para Bachelard, el lago constituía el «ojo del mundo», que reflejaba el cielo y donde la tierra podía verse a sí misma. El «ojo de agua» es, entonces, parte sustancial del paisaje natural arquetípico que la zona de esparcimiento urbana imita. El sintético lenguaje de Smith ―que evidencia su tributo a Edward Hooper y Alex Katz, entre otros pintores americanos― crea planos casi abstractos en los que la perspectiva desencadena intensos choques de luces y sombras. Los tonos casi eléctricos subrayan la enigmática atmósfera de estas imágenes. Aunque para Bachelard el agua de las piscinas había perdido toda conexión con las fuerzas telúricas, los ojos de agua urbanos, resignificados estéticamente en la obra de Smith, adquieren potencial simbólico.

Katherine Chacón

Artists
Artistas

Claudia Cebrian

Lara Di Cione

Sofía Maldonado
Daniela Quilici
Toña Vegas