Toña Vegas

Water Glances / Miradas de agua

Toña vegas

Water Glances / Miradas de Agua

(Caracas, Venezuela)

She was raised in Caracas, Venezuela, where she received a BA in Psychology, studied graphic arts at the Center for Graphic Arts (CEGRA), and mentored with artists Mercedes Pardo and Alejandro Otero. Among her solo shows are “Energy Matters” at Imago Art in Action (Miami, 2019), “Inventory/takes” at The Clemente Center (New York, 2017) in tandem with Tony Vazquez-Figueroa, and “Universe of Silence” at G Siete Galería (Caracas, 2012). Her work has been exhibited at international art fairs, museums, and galleries in Caracas, Maracay, Mérida (Venezuela), New York, Strasbourg, and Miami. Her site-specific installations can be seen in Caracas and Miami. She lives in Miami from 2017.

When Bachelard spoke about “water’s morality,” he underlined that water’s symbolic purity plays a fundamental role in the psychological construction of valuations, especially in man’s relationship with the sacred spheres. In this sense, pure/purifying water is not only clean water but, an immaculate one, emerged from natural sources that keep alive its symbolic links with telluric and transcendent forces. Toña Vegas’ work originates from a penetrating contemplative exercise. Photography is the starting point for her Shizen and Traces series, in which the artist wants to reveal and record the secret scriptures inscribed by nature on vegetation, rocks, clouds, and, in this case, water. Vegas creates high contrast images, revealing essential lines. Then, she translates them into perforations on black-painted paper and into “positive” silhouettes on white sheets. This process of graphic depuration ritualizes, in a certain way, the search for the essential features of the element/image―those features engraved in its physical being after the subtle exchanges that rule the formation and transformation of energy and matter.

 

 

 

Katherine Chacón

Creció en Caracas, Venezuela, donde recibió una licenciatura en Psicología, estudió artes gráficas en el Centro de Artes Gráficas (CEGRA) y tuvo como mentores a los artistas Mercedes Pardo y Alejandro Otero. Entre sus exposiciones individuales se encuentran “Energy Matters” en Imago Art in Action (Miami, 2019), “Inventory/takes” en The Clemente Center (Nueva York, 2017) junto a Tony Vazquez-Figueroa y “Universe of Silence” en G Siete Galería (Caracas, 2012). Su trabajo ha sido exhibido en ferias de arte internacionales, museos y galerías en Caracas, Maracay, Mérida (Venezuela), Nueva York, Estrasburgo y Miami. Sus instalaciones site-specific se encuentran ubicadas en Caracas y Miami. Vive en Miami desde 2017.

Cuando Bachelard disertó sobre la «moral del agua» subrayó que su pureza simbólica ejercía un papel fundamental en la construcción psicológica de las valorizaciones, y en especial, de aquellas que animan las relaciones del hombre con lo sagrado. En este sentido, el agua pura/purificante no es necesariamente el agua potable, sino aquella que emerge inmaculada de las fuentes naturales, y mantiene vivos los vínculos simbólicos con las fuerzas telúricas y trascendentes. El trabajo de Toña Vegas se origina en un penetrante ejercicio contemplativo. La fotografía es el punto de partida de las series Shizen y Traces, en las que la artista ha querido revelar y registrar los trazos secretos que la naturaleza inscribe en la vegetación, las rocas, las nubes, y en este caso, el agua. Vegas decanta las imágenes fotográficas sometiéndolas a alto contraste, lo que deja al descubierto líneas esenciales que luego transfiere, como surcos, al papel pintado de negro y, «en positivo», al pliego blanco. Este proceso de depuración gráfica ritualiza, en cierta forma, la búsqueda de los rasgos esenciales del elemento/imagen, inscritos en su ser físico tras los sutiles intercambios que rigen la formación y transformación de la energía y la materia.

 

Katherine Chacón

Artists
Artistas
Daniela Quilici
Sofía Maldonado

Claudia Cebrian

Carmen Smith

Lara Di Cione